fbpx

Digital bokföring

Digital bokföring med personlig rådgivning

  • Egen redovisningskonsult (och en reserv redo)
  • Trygg och digitaliserad bokföring löpande
  • Integrationer till dina försystem och undersystem
  • Skicka in material för utlägg att bokföra – digitalt i mobilen
  • Ekonomi, juridik och rådgivning – Allt på samma ställe!

Vi är en digital redovisningsbyrå som skapar framgång för ditt företag

Vad är det du egentligen längtar efter med digital bokföring och redovisning? Många som hör av sig till oss vill helt enkelt hitta en lösning som är smidig att använda och som gör det möjligt för dem att känna sig trygga i att det ekonomiska går rätt till. Det kan vi erbjuda dig.

Vår redovisningsbyrå använder marknadens bästa digitala bokföringssystem (Fortnox). Till det kan vi troligen koppla andra system du har, som tidsrapporterings- eller kassasystem. Du kan köpa en egen licens på Fortnox och undvika att betala kostnaden för vår redovisningsbyrå. Men då blir du tvungen att utföra din bokföring och redovisning på egen hand.

Som kund hos oss slipper du inte bara hantera det löpande ekonomiska arbetet. Du får dessutom proaktiva råd och svar på dina frågor – från ett proffs på företagsekonomi. Till exempel förslag kring vilken lön du bör ta ut. Eller någon att diskutera med om hur du ska öka företagets vinst. Och när du kör fast har du alltid någon du kan ringa direkt. Hos oss får du nämligen en personlig redovisningskonsult. Den här personen följer ditt företag månad för månad och är aldrig mer än ett telefonsamtal eller mejl bort. Om redovisningskonsulten skulle bli sjukskriven eller gå på semester finns en ersättare redo, som hålls uppdaterad om din situation löpande.

Spara tid med digital bokföring och redovisning – anpassat efter dina behov

Trygg och digitaliserad bokföring löpande

Digitaliseringen av redovisningsbranschen har gjort många saker enklare. Men än så länge behövs människor för att säkerställa att allt går rätt till. De digitala lösningarna som vår redovisningsbyrå använder kommer underlätta för dig. Men det är den mänskliga redovisningskonsulten som ser över dina siffror varje månad och ger rådgivning på ett sätt som systemen inte kan. Det innebär att vår digitala bokföring och redovisning är trygg – och blir en verklig tillgång för dig.

Integrationer till dina försystem och undersystem

Många företagare har försystem, som tidsrapporteringssystem. En stor del av de här systemen kan kopplas till Fortnox, som blir ditt bokföringssystem när du väljer oss. Den stora vinsten här är att du slipper fylla i saker flera gånger. Direkt när något registreras i ett av de sammankopplade systemen dyker det också upp i Fortnox.

Fota av och skicka in material för utlägg att bokföra – digitalt i mobilen

Med vår app ”Ludvig Skicka” kan du fota och skicka in material som kvitton direkt med mobilen. I och med det hinner minimal tid passera mellan att något händer och att det bokförs. Du har redan rapporterat materialet digitalt. Därför kommer du aldrig mer behöva sitta med den överväldigande uppgiften att bokföra alla månadens utlägg och annat material på en gång.

Skicka och ta emot fakturor helt digitalt

Samtidigt som du skickar en faktura digitalt till din kund, skickas den också till oss på redovisningsbyrån. Automatiskt. I och med att allt ligger i systemet från början blir betalningsuppföljning tydligare. Du kommer inte missa obetalda fakturor, eftersom du kommer bli påmind av oss eller systemet.

Även när du får en pappersfaktura är det enkelt att fota av den med mobilen och skicka in till oss med appen ”Ludvig Skicka”. Får du fakturor på mail kan du vidarebefordra dem till oss, så fixar vi det åt dig.

Ett deklarationsombud hanterar all rapportering till Skatteverket

Med oss slipper du fylla i blanketter för moms- eller inkomstdeklaration. Du gör oss till deklarationsombud, så fyller din redovisningskonsult i pappren åt dig och kontrollerar att allt stämmer överens med verkligheten. Sedan lämnar vi in dem digitalt till Skatteverket.

Digital årsredovisning, bokslut och inkomstdeklaration

Med oss kan förberedelser, signering och inlämning av exempelvis årsredovisning, bokslut och inkomstdeklaration skötas digitalt. Det blir dessutom lättare att hitta dokumenten om du vill kontrollera något bakåt i tiden, utan att behöva rota i pärmar. Du får det signerade dokumentet att arkivera och spara.

Ta reda på ditt pris

Nöjdkundgaranti första 90 dagarna


Är du inte nöjd med oss som partner så får du pengarna tillbaka.  Det viktigaste för oss är att vi har nöjda kunder. Våra kunder ger oss betyget 9 av 10* och vi känner oss därför trygga med att du också kommer bli nöjd med oss som din ekonomipartner. Skulle vår tjänst mot förmodan inte motsvara dina förväntningar kan du avsluta samarbetet med oss under de första 90 dagarna från kontraktstecknandet och få tillbaka kostnaden för den löpande redovisningen**.

* Genomsnittsbetyg för kundupplevelsen av vår rådgivning i vår löpande kundundersökning
** Fullständiga villkor för vad som gäller för erbjudandet regleras i ditt uppdragsavtal med oss

mall affärsplan

Slipp krångliga bokföringsprogram med vår hjälp

Vår redovisningsbyrå använder systemet Fortnox för digital bokföring och redovisning. Vi menar nämligen att det är det bästa på marknaden, eftersom det låter oss leverera en så smidig process som möjligt till dig som kund.

Vissa kunder vill gärna lämna över hela ekonomin till oss, medan andra hellre behåller hanteringen av vissa delar själva. Om du hör till den senare skaran kan du räkna med att Fortnox är gjort för att vara användarvänligt.

Så ser en vanlig månad ut med vår digitala redovisningsbyrå

Steg 1 – Du lämnar in underlag på ett sätt som passar dig

Med appen ”Ludvig Skicka” (Laddas ner via App store eller Google Play) fotar du underlag som kvitton och skickar in dem från mobilen till bokföringssystemet Fortnox. Det kan du göra direkt när du får ett kvitto eller liknande, istället för att vänta till slutet av månaden. Om du får underlag på mail eller papper går även det att lägga in smidigt i systemet. En av alla fördelar med en personlig redovisningskonsult är att de alltid finns tillgängliga för att hjälpa dig hantera dokumentation du inte är van vid.

 

Steg 2 – Konsulten sätter igång

När underlaget finns på plats sätter din redovisningskonsult igång med sitt arbete. Det kan handla om fakturor, deklarationer, löner och mycket mer. Arbetet görs i Fortnox. Om du själv ska fortsätta hantera delar av det ekonomiska kommer du också få tillgång till samma system, vilket underlättar samarbetet.

Steg 3 – Redovisningskonsulten rapporterar perioden till Skatteverket

När perioden är bokförd och klar sammanställer och skickar din redovisningskonsult det som ska till Skatteverket.

Steg 4 – Resultatrapport levereras till dig

I resultatrapporten ser du ditt företags intäkter och kostnader för den senaste perioden. I den finns också skrivet vad du är skyldig att betala in till Skatteverket. Sist men inte minst finns en skriftlig kommentar med råd och tankar från din konsult, som till exempel kan uppmärksamma dig på om en faktura är obetald.

Steg 5 – Du och konsulten hörs av

Du är alltid välkommen att plocka upp telefonen och ringa din redovisningskonsult. Eller boka in ett möte om du föredrar det. Vi anpassar hur ofta vi har avstämningar utifrån dina önskemål.

Enkel och smidig övergång från det analoga

Kanske tvekar du inför en digitalisering av din redovisning. Då kan vi säga så här. Från de som vågar ta steget får vi ofta höra något i stil med ”varför har jag inte gjort det här tidigare”. Samtidigt förstår vi att övergången till digital bokföring och redovisning kan kännas svår innan allt är på plats.

Om du vill så träffas vi gärna för att visa dig exakt hur du gör för att bokföra online. Till exempel kan vi ta ett möte där vi hjälper dig ladda ner appen ”Ludvig Skicka” till mobilen, ställer in alla inställningar och visar dig hur den fungerar. På så sätt kan även du som är ovan börja fota och skicka in material direkt när du går därifrån.

Din redovisningskonsult kommer också kunna svara på stora och små frågor som kan dyka upp under övergången till digital bokföring och redovisning.

Gör en offertförfrågan för digital bokföring

Vi återkommer till dig inom kort, vanligtvis inom en arbetsdag. En bekräftelse med ditt meddelande skickas även till din e-postadress.

Vanliga frågor och svar

Behöver jag ett eget bokföringsprogram om jag anlitar er för hjälp med digital bokföring?

Nej, du behöver inget eget system för digital bokföring och redovisning. Det ordnar vi åt dig. Om du har eller skaffar försystem på egen hand kan de oftast kopplas ihop med det digitala systemet som vår bokföringsbyrå använder (Fortnox).

Hur mycket tid kan jag spara med digitaliserad bokföring?

Du både sparar tid och undviker obehag genom att slippa ”sätta dig och göra bokföringen” varje månad. Med det menar vi att sitta och bokföra alla dina kvitton, fakturor och annat underlag på en gång – vilket tar jättelång tid. Du kanske dessutom hinner tappa bort något kvitto under tiden mellan köp och bokföring, vilket leder till irriterat letande och annat krångel som stjäl din tid och energi.

Den här stora tidsposten i kalendern kan du slippa, för evigt. Det vill säga om du fotar av och skickar in underlaget till systemet direkt när du får kvitton, fakturor och liknande.

Hör du till de företagare som fortfarande åker till redovisningsbyrån för att lämna över skolådan med fysiska kvitton i egen hög person? Då innebär digital bokföring och redovisning att du slipper den resan. Även om du naturligtvis är välkommen till våra kontor när du vill diskutera något!

Sedan sparar du också tid i och med allt som kan automatiseras. Hur trevligt vore det till exempel att slippa fylla i OCR-nummer manuellt?

Är ni enbart en digital redovisningsbyrå eller finns ni även på lokala platser?

Redovisningsbyrån Ludvig & Co har riktigt bra digitala lösningar, men finns inte bara online. Vi är en aktör med anor långt bakåt i tiden och värnar om det personliga mötet. Vi har lokala kontor på över 100 orter runt om i Sverige – och du är varmt välkommen för att ses i verkligheten. Besök våra lokala kontor.

Som löpande kund hos oss får du också en direktlinje på telefon till din redovisningskonsult. Jämför det med att sitta i telefonkö för att komma fram till en kundservicemedarbetare som inte ens är insatt i ditt ärende.

Går det att anpassa tjänsten så att jag fortfarande kan använda mina befintliga löne- och faktureringsprogram?

Vi använder Fortnox, som går att koppla samman med många andra system. Vi försöker alltid möta våra kunders unika behov. Hör av dig så kan vi ge ett korrekt svar utifrån just det system du har!

Vilka arkiveringsregler gäller när man bokför digitalt?

Så här ser regler för att arkivera digital bokföring ut enligt bokföringslagen. Kvittot/fakturan ska sparas i den form som den togs emot i sju år. Pappersvarianter ska sparas på papper och digitala ska sparas digitalt. Om du digitaliserar ett kvitto/faktura (exempelvis genom att fota det med ”Ludvig Skicka”), så ska originalformen sparas i tre år och den digitala versionen sparas i sju år.

Arbetar ni med digital redovisning och bokföring för alla företagsformer?

Ja, alla företagsformer kan få digital redovisning och bokföring genom vår redovisningsbyrå.

Behövs en revisor när man digitaliserar bokföringen?

Vissa företag måste ha en revisor, det styrs inte av om bokföringen och redovisningen är digitaliserade eller inte. Läs mer om vilka företag som måste ha en revisor eller hör av dig för att fråga oss.