Många företagares jobbigaste (nåja, kanske inte riktigt men ändå..) tid i månaden är när redovisningskonsulten, löneadministratören eller ekonomiavdelningen ber dig redovisa kvitton. Du tar fram din plånbok, eller det där kuvertet/påsen du har, och tömmer ut allt över skrivbordet. Ut ramlar en stor hög med trassliga kvitton, såklart av både privat och företagskaraktär. Har du ett företagskort har du kanske en lista du ska pricka av, och är det privat så gäller det att ha tungan rätt i munnen när du fyller i utläggsmallarna många så traditionsenligt fortsatt nyttjar då er lönekonsult så önskar. Och alla de där kvittona du fått digitalt, hur skulle man nu egentligen hantera dem?

Den fråga vi ofta får av nya kunder som kommer från en traditionell redovisningsbyrå där både kvitton, bokföring och löner skötts på ett mer gammeldags sätt är hur vi kan göra det mer digitalt och enklare. Vår utgångspunkt är alltid att man aldrig ska skapa det där berget med kvitton, utan direkt jobba i realtid för att helt enkelt aldrig märka av att det sköts löpande. Med det menar vi att låta alla anställda såväl som ägare direkt nyttja en app för att i realtid fota alla kvitton som uppstår. Ta hellre de där 5 sekunderna i kassan på butiken du köper frimärken, och fota kvittot på en gång. Eller du kanske till och med kan få det digitalt från början? I så fall är det ännu smidigare, och du ska då sikta på att möjliggöra att din ekonomiavdelning, löneadministratör eller redovisningsbyrå kan ta emot alla typer av digitala underlag direkt i mailen. För du ska självklart bara behöva vidarebefordra ett underlag du får. Genom att göra just så; direkt vidarebefordra alla typer av digitala underlag via din vanliga mail, eller direkt fota alla fysiska underlag, så är du alltid i fas. Det finns inget att göra den där fredagen i månaden du normal pinar dig igenom kvitto-högen, utan du kan fokusera på att faktiskt skapa värde istället.

Har du frågor om hur vi kan vara behjälpliga med kvittohantering, löpande digital bokföring eller löneadministration, tveka inte att höra av dig!